【KEISUKEYOSHIDA】25SS Collection Show

吉田圭佑にとってファッションデザインとは、停滞するムードに風穴を穿つような刺激や新鮮さ

の追求であり続けてきた。半年ごとに変化する感情の機微と現実世界との接点を掬い取って

描き出した人間像に基づくシェイプの創造を重ねてきたが、2024AWの発表を終えた吉田の心

に浮かび上がってきたのは、KEISUKEYOSHIDAが表現する人間像がもはや容易く変化しな

いという予感だった。

清新なストーリーはたしかに硬直した風景を転覆させる力を秘めているが、それと引き換えに

日常に遍在する鋭敏な感性や繊細な美意識は失われる。2025SSでは、揺れ動く感情や心象

風景ではなく、吉田自身の身体感覚に直接結びつく衣服、すなわちテーラードジャケットやチェ

スターコート、ファティーグジャケット、スウィングトップ、フーデッドパーカーといった所謂メンズ

ウェアの定石かつ過去のKEISUKEYOSHIDAにとってもシンボリックなアイテムをコレクション

の起点とし、その奥行きに眼を向けた。それは本質の探求から衣服の造形へと辿り着くのでは

なく、既に日常生活のなかに在る衣服のなかに本質を探求する試みとも言い換えられる。

極めて普通であることの美しさを湛えた数着のテーラードジャケットをボディにかけて眺めて

いた吉田の手は、型を崩さずに新たな貌を与える手段として表地と裏地の間に鋏を入れ、体

を滑り込ませる空間を作り出す。オーセンティックなテーラードジャケットの型を保った外側に対

し裏地がボディラインに張り付く内側が艶かしく、2023AW以降のコレクションで醸成されてき

た淑女と少年が同居したような妖しい緊張感を孕んだエレガンスを想起させた。裏地をキュプ

ラとビスコースの混紡素材やシルクサテン、ナイロンなどの素材に置き換えレングスを変化させ

ると、外側の型は不変でありながら内側の表情が異なって見えた。生物の細胞分裂にも似た

固定と流動のアイディアをさらに拡張し、本来衣服の内側で身体に寄り添うはずの素材を外

側の造形へと転用。冗漫なシェイピングやドレーピングを排した普遍的な型のシャツやトラウ

ザーズ、ワンピースやジャンプスーツを展開した。

柔らかく滑らかな生地に箔プリントやヴィンテージファブリック調の花柄をのせると、より立体的

で翳りを帯びた艶っぽさが立ち上がった。田中大資(tanakadaisuke)とのコラボレーションで制

作したビジューは、繊細さと力強さのアンビバレントな混淆とその奥に潜む狂気を象って映し出

す。モチーフであるタンポポは、「どこにでもあるはずがいざ探してみると手に入らないもの」の

メタファーになっている。

ナラティブをはじまりとした創作は誠実ではあるが、現実世界との隔絶というジレンマに陥るこ

ともある。現代社会における“普通(norm)”の考察によって私小説から逸脱する冒険。つづれ

織になったモード史において確立されてきたエレガンスとの対話を通じて見出された裏地の

内奥にひろがるファンタジーは、吉田のオリジンを匂わせながらも大きな歴史の物語へと開か

れ、人々の日常にまで接続されている。


For Keisuke Yoshida, fashion design has been about the pursuit of an excitement and freshness

that cuts through the stagnant mood. He has consistently created shapes based on the human

figure that capture the nuances of emotions changing every six months and their interaction with

the real world. However, after the 2024 Autumn/Winter show, Yoshida felt a premonition that the

human figures expressed by KEISUKEYOSHIDA would no longer change so easily.

While a fresh story certainly has the power to overturn a rigid landscape, it comes at the cost of

losing the acute sensitivity and delicate aesthetic that pervade daily life. For the 2025

Spring/Summer collection, instead of focusing on fluctuating emotions or mental landscapes,

Yoshida turned his attention to clothing directly linked to his own experiences—such as tailored

jackets, Chester coats, fatigue jackets, swing tops, and hooded parkas, which are established items

in men's wear and symbolic of past KEISUKEYOSHIDA collections. This collection began with these

foundational items and looked further deeper into what they mean, approaching in a way that can

be seen as an attempt to explore the essence within clothing that already exists in daily life, rather

than arriving at forms of clothing through a quest for essence.

Yoshida’s hands, while observing a few tailored jackets that embody the beauty of being extremely

ordinary, used scissors to cut between the outer fabric and lining to create space for the body to

slip in, without altering the shape. The contrast between the outer part, which maintains the classic

tailored jacket form, and the inner lining, clinging to the body’s line, evokes an elegant tension

reminiscent of the mysterious elegance from the 2023 Autumn/Winter collection, which combined

elements of both refined femininity and youthful boyishness. Replacing the lining with materials like

cupro and viscose blends, silk satin, or nylon, and varying the lengths, made the outer shape

constant while changing the inside’s expression. This expanded on the idea of fixation and fluidity,

akin to cellular division, by repurposing materials originally meant to hug the body inside the

garment to become the outer form. It presented a collection of universally designed shirts, trousers,

dresses, and jumpsuits, free from excessive shaping and draping.

When soft, smooth fabrics were adorned with foil prints or vintage-style floral patterns, a more

three-dimensional and shadowy gloss emerged. The jewelry created in collaboration with Daisuke

Tanaka depicted the ambivalent blend of delicacy and strength, reflecting the underlying madness.

The dandelion motif symbolizes "something that should be everywhere but is difficult to find when

sought."

Creating from a narrative is sincere but can sometimes fall into the dilemma of isolating the

creation from the real world. This adventure, deviating from Yoshida’s previous paths through an

exploration of "norm" in contemporary society, reveals a fantasy that expands within the inner

depth of linings found through a dialogue with established elegance in fashion history. This fantasy

hints at Yoshida's origins while opening up to the broader narrative of history and further

connecting to our everyday life.


Design: Keisuke Yoshida

Styling: Léopold Duchemin

Show direction: Michio Hoshina (PLANKTON)

Casting direction: Chouaïb Arif

Concept Edit: Tatsuya Yamaguchi

Show Music: Nomizo (CMYK)

Hair: Hidetoshi Saiga (TONI&GUY)

Make: Rumiko Ikeda Harris (M・A・C)

PR:

Hikaru Shiga (TEN10)

SOSU Co.,Ltd.

Text: Tomohiro Onishi

Backstage photography: Yoko Kusano

Styling support: Ki Ukei

Casting assistance:

David Tolu

Tsuyoshi Rikitoshi

Film: Tokyo Fashion Film

Interpretation: Seiji Niwa

Collaboration:

Tsubasa Inai (duoctria)

Daisuke Tanaka (tanakadaisuke)

Brand Team:

Yoshiko Matsumoto (THE SEWING WORKS)

Tomoyuki Kanjiki (THE SEWING WORKS)

Taichi Yokoyama

Tsuyoshi Ichikawa

Manami Mori

Ayano Kawamoto

Venue: TOC Exhibition Hall